Bericht over ontbrekende financiële genoegdoening.

In een artikel in de Gelderlander van 9 juli staat o.a. dat ik na de doofpot-enquête over het personeelsbeleid in de gemeente Zevenaar een financiële vergoeding van de gemeente heb ontvangen. Ook in sommige reacties onder dat artikel op internet wordt dit voor zoete koek geslikt. Zoiets heeft al vaker in de krant gestaan en er is zelfs een keer vermeld dat ik  een schadevergoeding van € 600.000,– zou hebben gekregen. Later liet D66-wethouder Tienke van der Werf de Gelderlander optekenen dat ik haar aanbod van € 150.000,– zou hebben afgeslagen. De waarheid is dat ik nooit (!) een schadevergoeding of financiële genoegdoening van Zevenaar heb ontvangen en dat de gemeente aan mij ook nooit (!) een aanbod heeft gedaan.

Dat zoiets opnieuw in de krant komt, doet wel iets met mij. Vooral wanneer je beseft dat ik in de periode De Ruiter-Van Kessel-Wicherson-In ’t Hout-Geltink lange tijd zonder enige bron van inkomsten moest leven. Deze schijnheilige bully’s zorgden er eerst voor dat mijn volledige salaris werd ingehouden (36 maanden lang) en gaven mij daarna strafontslag (ontslag op staande voet) zonder WW-uitkering of welke uitkering dan ook. In die jaren heb ik zelfs op het punt gestaan om mijn huis te verkopen. Dankzij financiële steun van mijn familie heb ik mij daar doorheen geslagen, maar vergeten doe je zoiets nooit. De gemeente Zevenaar deugt niet, nu niet en ook niet in de periode De Ruiter-Van Kessel-Wicherson-In ’t Hout-Geltink toen figuren als Bunt werden ingeschakeld om mensen helemaal kapot te maken. Daarna zijn er steeds weer lieden geweest die het stokje van de bully’s zonder blikken of blozen hebben overgenomen. Wat zij in gang hebben gezet, is later onder aanvoering van D66-wethouder Tienke van der Werf en de huidige burgemeester Lucien van Riswijk gewoon voortgezet, ook anno 2022. Ik heb er geen woorden voor. Vanaf 2002 is er niets, maar dan ook helemaal niets veranderd.

De waarheid is dat ik nog nooit een cent genoegdoening van de gemeente Zevenaar heb gehad. Op verzoek van de gemeente heb ik nog wel alle rekeningen van mijn advocaat bij elkaar gezocht en ingediend bij Henk van der Wal, het toenmalige hoofd P&O, maar de toegezegde uitbetaling werd nooit gedaan. Ik vind dat ook geen enkel geen probleem meer want ik weet dat ze dat niet doen en dat de gemeente Zevenaar altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. De gemeente hanteert al jarenlang de gevleugelde uitspraak van ex-wethouder Wim Bless: “Niemand gaat er bij ons met een zak met geld de deur uit.” (P.S. Dit geldt natuurlijk alleen voor lagere ambtenaren en niet voor de niet functionerende burgemeester De Ruiter en figuren als Van Kessel, Wicherson en In ’t Hout. Ook hun lagere vazallen zijn en worden goed beloond met bevorderingen en dergelijke.

Kwalijk is wel dat burgemeester en wethouders mij en tal van andere gedupeerden na de raadsenquête hebben beloofd om iedereen een financiële genoegdoening te geven. Dat was met name bedoeld als vergoeding voor de gemaakte advocaatkosten (in mijn geval circa € 40.000,–) en een kleine vergoeding van € 1.000 tot € 2.000 als compensatie voor psychische schade (dit ligt allemaal vast in openbare stukken).

De gemeenteraad van Zevenaar wilde daar geen extra geld voor beschikbaar stellen en toen gingen de toegezegde vergoedingen niet door. De gemeenteraad vond dat burgemeester en wethouders de beloofde vergoedingen maar moesten bekostigen door ergens anders op te bezuinigen. Zo spelen ze elkaar het balletje toe want burgemeester en wethouders en de raad wisten van elkaar natuurlijk ook wel met welke truc zij konden bereiken dat niemand “een zak met geld” de deur uit zou gaan.

Een ex-collega van mij heeft hier nog een kraakheldere protestbrief over geschreven aan de gemeenteraad, maar deze brief is nooit op de lijst van ingekomen stukken geplaatst. Zo doet de gemeente Zevenaar dat. Ik zit nu zeker niet meer op een financiële coulance-vergoeding van de gemeente Zevenaar te wachten. In dat geval moet je eerst ook nog een zwijgcontract tekenen en begint de gemeente Zevenaar weer onverwachts met allerlei gerechtelijke procedures zo gauw ze de kans schoon zien. Ik denk maar zo: “laat de gemeente Zevenaar maar in haar sop gaar koken”. Ik trek mijn eigen plan.

Trouwens, welgemeende excuses heb ik ook nooit gekregen. Maar ook daar zit ik niet meer op te wachten. En ook niet op het monumentje dat de gemeente wilde oprichten voor de weggepeste ambtenaren of het symposium als sluitstuk van de gemeentelijke wegpestpraktijken. Hoe kun je zo’n gemeente die zulke brieven aan de gedupeerden van hun personeelsbeleid durft te schrijven, nog serieus nemen.

Uit intekkingsbrief van de gemeente Zevenaar
Uit intrekkingsbrief gemeente Zevenaar: toegezegde financiële tegemoetkoming wordt zonder blikken of blozen ingetrokken
Bericht in de Gelderlander van 13 juli 2022

Over Paul Kemperman

Ex-ambtenaar die als ervaringsdeskundige heeft geleerd om te gaan met intimidatie, psychische terreur en de wegpestpraktijken van de gemeente Zevenaar.
Dit bericht werd geplaatst in De Gazet van Zevenaar. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie