Wegpesten via inschakeling psychiater (Stalin-praktijken).

Mijn bedrijfarts kreeg plotseling een telefoontje van Gerrit van Lenthe, interim medewerker van de afdeling personeelszaken van de gemeente Zevenaar. Namens burgemeester en wethouders (het bevoegd gezag) gaf Van Lenthe aan de bedrijfarts opdracht mij aan een psychiatrisch onderzoek te laten onderwerpen (zie aantekening van bedrijfarts*: “werkgever verwacht dat bedrijfarts een psychiatrische expertise in gang zet”). Ik heb dit geweigerd omdat ik mij niet gek wilde laten verklaren. Later** verklaarde Van Lenthe ook nog dat hij de bedrijfarts hierover helemaal niet had gebeld en dat de bedrijfarts alles zo maar uit zijn duim had gezogen.  Zo worden tal van medewerkers van de gemeente Zevenaar als oud vuil aan de kant gezet. Pijnlijk en heel vernederend voor ambtenaren en hun gezinnen. Ik ben niet alleen in dit opzicht maar ook financieel opgelicht door de gemeente Zevenaar. En helaas geldt dit ook voor ongeveer 20 ex-collega’s en zelfs voor verschillende ambtenaren die tot voor kort nog in dienst waren van de gemeente Zevenaar.

Wat hieraan vooraf ging.
De vooraf door burgemeester en wethouders ingehuurde charlatan Bunt had vastgesteld dat ik niet deugde als mens en ook nooit als mens had gedeugd en daarom [na een dienstverband van 30 jaar] niet langer te handhaven was als ambtenaar van de gemeente Zevenaar. Ik zou zelf ontslag moeten nemen en mij (volgens Bunt) onder psychiatrische behandeling moeten stellen omdat ikzelf niet in de gaten had dat ik niet deugde. De zogenaamde ‘bevindingen’ van Bunt waren hem ingefluisterd door mijn leidinggevenden en burgemeester en wethouders en later door hen als waarheid binnen en buiten de organisatie verspreid. Ook werd mij te kennen gegeven dat burgemeester en wethouders mij zouden ontslaan als ik zelf geen ontslag zou nemen.
Aanvankelijk schrok ik ontzettend van de zogenaamde “bevindingen” van Bunt, maar na een paar uur kwam ik weer bij mijn positieven. Ik heb geen ontslag genomen en mij ook niet onder psychiatrische behandeling laten stellen. Wel heb ik van meet af aan het “onderzoek” van Bunt en zijn rapport aangevochten. Bij de hoogste ambtenarenrechter vond ik 10 jaar later gehoor (Bunt was en charlatan en zijn rapport was volgens de rechter puur bedoeld om mij af te branden) maar burgemeester en wethouders van Zevenaar weigeren tot nu toe nog steeds het onderzoek van Bunt en zijn rapport te diskwalificeren en te vernietigen.

De Zevenaarse ontslagerij werkt zo! Who can smell the rat?

Truc 1: zoek een zondebok en treiter hem weg.
Eerst proberen B&W in het geniep een arbeidsconflict te creëren in de hoop dat je ‘vrij-willig’ vertrekt. Dit doen B&W door je van de een op de andere dag te gaan treiteren, te intimideren en als zondebok te gebruiken. Het vervelende is dat je in het begin niet in de gaten wat het doel van dit getreiter is. Daarna stellen B&W je in een kwaad daglicht, tasten ze  je reputatie aan (rapport Bunt), ontheffen ze je uit je functie, geven ze je een levensbedreigende dienstopdracht, schuiven ze je een takenpakket toe dat ver beneden je niveau ligt,  isoleren B&W je van je collega’s, zetten ze je uit je team, geven ze je een ande-re werkplek, liegen ze je collega’s voor dat je binnenkort vertrekt, maken ze je zwart, dreigen ze je met strafontslag, geven ze je onverwachts geen verlof meer op belangrijke dagen, beginnen ze denigrerend over je te praten in het bijzijn van collega’s en zetten ze je collega’s en afdelingshoofden tegen je op, stimuleren ze dat je collega’s je uitschelden, krijg je op alles wat je doet alleen nog maar kritiek, keuren ze alle brieven en voorstellen die je maakt af, enzovoorts, enzovoorts. In korte tijd heb ik het allemaal zelf meege-maakt. Je loopt maandenlang op je tenen en probeert geen fouten te maken,  maar het werken wordt je in feite doelbewust onmogelijk gemaakt en je bent een burn-out nabij.

Truc 2: rook mensen uit als je dreigt te verliezen.
In de loop van de tijd hebben B&W al deze en nog veel meer wegpest-trucs toegepast. Hun scala is schier onuitputtelijk. Als dat geen succes oplevert en je niet ‘vrijwillig’ ver-trekt omdat je niet meteen een andere baan kunt vinden, dan zorgen B&W er wel voor dat je zo onder druk wordt gezet en geïntimideerd dat je er ziek van wordt, laten ze je eerst lange tijd ziek thuis ‘zweven’  door niets te doen, lappen ze hun eigen ziekteprotocol volledig aan hun laars en roepen ze je vervolgens van de een op de andere dag op om te komen werken terwijl ze van de bedrijfsarts weten dat je slechter wordende gezondheid daardoor alleen nog meer wordt aangetast en je lichamelijk en geestelijk wordt gesloopt. Op deze manier lokken B&W bewust werkweigering uit zodat ze je strafontslag kunnen geven en je op straat komt te staan zonder enige vorm van uitkering. Als dat in eerste instantie ook niet lukt en B&W er evenmin in slagen je in de WIA te dumpen dan schakelen ze een psychiater in om zo toch nog van je af te komen. En als je weigert daaraan mee te werken, dan geven ze je gewoon strafontslag wegens werkweigering omdat ze weten dat je vakbond CNV Publieke Zaak niet erg genegen is om dat voor jou aan te vechten en je dan zelf een advocaat moet inschakelen die na enige tijd niet meer te betalen is. Door je zo uit te roken, proberen B&W hun onrechtmatige ontslagbesluit met behulp van verschillende advocatenkantoren, juridische adviseurs en bakken met geld toch nog overeind te houden, hoewel ze heel goed weten dat het van geen kant deugt. Who can smell the rat?

Truc 3: B&W eisen dat bedrijfarts tegen zijn wil een psychiater inschakelt.
Toen B&W de ontslagzaak dreigden te verliezen omdat de bezwaarschriftencommissie hun standpunt niet deelde, probeerden zij zich er nog uit te redden door mij via een psychiater te laten afkeuren en te ontslaan. Zij gaven Gerrit van Lenthe van de afdeling P&O (inhuurkracht van Buitenhekplus) opdracht dit met de bedrijfarts te regelen. De bedrijfarts had zich tot dan toe steeds op het standpunt gesteld dat ik niet echt ziek was, maar werkgerelateerde spanningsklachten had door de wijze waarop B&W mij behandelden. Volgens hem was ik situationeel arbeidsongeschikt. Ik mocht pas weer bij de gemeente Zevenaar gaan werken als het door B&W via Bunt uitgelokte arbeidsconflict was opgelost. Tijdens een telefoongesprek op donderdagavond 22 mei liet de bedrijfarts mij weten dat hij een brief over het psychiatrisch onderzoek had ontvangen van Van Lenthe en dat hij van mening bleef dat er bij mij geen sprake was van ziekte of gebrek. Hij vond het niet nodig mij toch aan een psychiatrisch onderzoek te laten onderwerpen. De bedrijfarts had hierover ook contact gehad met de arbeidsjurist van de Arbo Unie, die bevestigde dat ik tot zo’n onderzoek niet kon worden verplicht. Ik heb hem daarop laten weten dat ik geen medewerking zou verlenen aan een psychiatrisch onderzoek. De bedrijfarts zou een en ander oorgeven aan de gemeente Zevenaar en heeft dit ook gedaan.

* Uit de aantekeningen van de bedrijfsarts (ba) van de Arbo Unie (AU).
Schermafdruk 2018-03-05 22.11.07

**  Verslag bespreking 16 september 2008 met leugens van Gerrit van Lenthe (verslag opgesteld door gemeente Zevenaar).

Schermafdruk 2016-03-25 18.22.27.png

College van B&W.
De leden van het college van B&W die mij via de psychiater wilden wegpesten waren: PvdA-burgemeester en portefeuillehouder J. de Ruiter, PvdA-wethouder Wim Bless, CDA-wethouder Niko Wiendels, CDA-wethouder Gerard Nijland en Lokaal Belang-wethouder Anja van Norel.

Intimidatie door B&W had niet beoogde effect.
Ik heb geweigerd om me aan een psychiatrisch onderzoek te laten onderwerpen. Op grond hiervan stelden B&W zich op het standpunt dat onvoorwaardelijk strafontslag op staande voet de enige juiste maatregel was. Zij gingen hiertoe over op grond van drie door B&W (op advies van gemeentesecretaris Adrie van Kessel, hoofd personeelszaken Sylvia in ’t Hout en het interim hoofd van de afdeling Handhaving, Nico van der Helm) met voorbedachten rade uitgelokte, maar niet door de rechter als zodanig geaccepteerde, werkweigeringen. Zie de uitspraken van de rechter over de inhouding van salaris en straf-ontslag.

Ik las vandaag nog een interessante uitspraak over de gang van zaken bij de afdeling P&O van de gemeente Zevenaar uit de tijd dat er nog gemeentepolitie was. Ook toen eiste P&O al dat een agent zich aan een psychiatrisch onderzoek moest onderwerpen. Zijn psychiatrische ziekte bleek volgens de gemeente o.a. te berstaan uit geslotenheid, buitenmodel gekleed gaan en een ziekelijke nieuwsgierigheid voor automatisering en computerbestanden. Volgens de twee ingeschakelde psychiaters mankeerde de agent niets (zie Tijdschrift voor ambtenarenrecht 1991, pagina 470-472).

Over Paul Kemperman

Ex-ambtenaar die als ervaringsdeskundige heeft geleerd om te gaan met intimidatie, psychische terreur en de wegpestpraktijken van de gemeente Zevenaar.
Dit bericht werd geplaatst in ALLES IN EEN, De Gazet van Zevenaar, De Klokkenluider, De Zevenaarse ontslagerij, Mobbing en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie