Welkom in de wereld van coach “Leo de Slachter” (pseudoniem voor Louis Bunt, adviseur gemeente Zevenaar).

Uit het boek: ‘Werk Arthur de deur uit’ van Arthur Gotlieb, Joep Dohmen en Jeroen Wester.

Louis Bunt met zijn zwarte koffertje op wielen, de Grote Ontroester. Arthur Gotlieb: “Mijn unitmanager Auke ten Deelen krijgt een externe persoonlijke coach: Leo (pseudoniem voor Louis Bunt). Met zijn onafscheidelijke zwarte koffertje op wielen. Ik neem een kijkje op de website van de coach. Hij lijkt geen man van halve maatregelen. Leo prijst zichzelf als volgt aan. Hij schroomt niet waar nodig ‘te ontstroeven’ of ‘te ontroesten’. Soms met ‘olie’ soms met ‘schuurpapier’.

Medewerkers losweken via Leo, ‘afgestudeerd’ aan The University of Life. Kijk aan. Dat is de geknipte vent om medewerkers ‘uit hun positie los te weken’. Een man van de praktijk, blijkt ook uit zijn educatie. Leo heeft zijn opleiding maar ten dele in de schoolbanken opgedaan. Op de webpagina in zijn korte curriculum vitae de rubriek ‘Op-leiding en EVC’s (=door Ervaring Verkregen Competenties)’. Kennelijk is hij afgestudeerd aan The University of Life. Hij is dus niet alleen creatief met schuurpapier.

Deze brief schreef Bunt namens B&W van Zevenaar over zijn opdracht om de samenwerking te “ontstroeven”. In werkelijkheid probeerden Bunt en de sectordirecteur met hun Neuro-Linguïstische Programmeertechnieken medewerkers van de afdeling te hersenspoelen en rijp te maken voor vrijwillig ontslag. 

Schermafdruk 2018-02-08 12.43.54

Pagina 1 van introductiebrief Bunt. Brief gaf me al een unheimisch gevoel.

Schermafdruk 2018-02-08 12.32.39

Pagina 2 van Introductiebrief van Bunt. Versterkte mijn unheimische gevoel.

Samen met Leo in conclaaf. Eerder begeleidde Leo beleidsmedewerker Vera van der Hoeff. En op gezette tijden gaan Mindert en Auke samen met Leo in conclaaf. Begin 2012 hebben Mindert en Thom Ver-gouw een onderonsje met hem. Het onderwerp van gesprek was ‘effectbespreking’. In ant-woord op een vergadervoorstel schrijft Leo: ‘Me dank voor de soulplesse!’ Dat geeft inder-daad blijk van weinig opleiding.Gaat Mindert in zee met ongeletterden? Eind 2012 heeft de voorzitter een akkefietje met een collega. Ook nu wordt crisisdokter Leo ingevlogen met zijn ontroestende capaciteiten.

Schermafdruk 2014-09-13 12.14.53

Arthur beschrijft het als volt:  “mijn manager Auke krijgt dus Leo als ‘coach. Mindert en zijn collega-directeuren doen al jaren zaken met Leo. Aangezien hij de man uit collectieve middelen betaalt, is het mijn burgerplicht mij ervan te vergewissen dat het geld goed besteed wordt. Natuurlijk doe ik dat niet bij alle overheidsuitgaven. Dan zou ik handen te kort komen.”

Ongebruikelijke gang van zaken. Coach Leo helpt organisaties af te slanken. Overtollig vet te verwijderen. Tegen zo laag mogelijke kosten. Want afvallen kost tijd en een liposuctie is prijzig. Dat kan sneller en goedkoper, met psychoterreur. Welkom in de wereld van Leo. Hij adverteert zichzelf als ‘adviseur’. er zijn echter enkele verschillen met de tientallen andere coaches die de NZa in portefeuille heeft. Leo komt aan kantoor en zijn sessies zijn meestal in een uurtje gepiept. De afspraken noemt hij ‘tel. contact’, ‘beraad’ of effectbespreking’. De bijeenkomsten kennen geen terugkeerpatroon, in tegenstelling tot gangbare coaching.

Wonderdokter? Telkens als Mindert een nieuwe unitmanager bij Cure aanstelt, spreekt diegene een uurtje met Leo. Veelal gevolgd door een gezamenlijke nabespreking. Is Leo misschien een wonderdokter? Wat is eigenlijk het geheim van de Grote Ontroester?

Zwartboeksite gemeenteambtenaar. Ter verbetering van mijn omgevingsbewustzijn heb ik zijn naam ingetoetst in Google. Dan kom je al snel terecht op een zwartboekwebsite van een gemeenteambtenaar over intimi-datie, psychisch geweld en pesten op het werk **.

Trucs. Dat klinkt niet vrolijk. Het is een uitgebreide en overzichtelijke website. Een grote hoeveel-heid correspondentie en bewijsstukken staat erop. Zoals een ‘hand out’ die Leo aan cursis-ten van de gemeente verstrekte met daarop zijn ‘trucs’. Het blijken adviezen om in onder-handelingen de tegenpartij te kraken door onder meer fysieke manipulatie, bedrog, drei-gen, kleineren, persoonlijke aanvallen en uitputting. De maker van de website heeft alle tijd om uiteen te zetten wat hem is overkomen. Hij zit namelijk werkloos thuis, verwikkeld in rechtszaken tegen zijn werkgever.

Butcher Leo. Natuurlijk is het een uitzondering dat een slachtoffer van ‘Butcher Leo’ zijn hele hebben en houwen op internet zet. Hoe komt iemand eigenlijk zover om dat te doen? Zijn veront-waardiging te tonen? Bijna zoals dit bezwaarschrift, met dit kardinale verschil dat ik de zaken intern wil houden.

Antidepressiva. Vergeet niet dat je iedereen gek kunt maken. Zelfs mij. Dankzij het door de heer Mulder met mij gevoerde beleid ben ik drie jaar onder behandeling met antidepressiva. Soms denk ik beurtelings dat ik Napoleon ben, Jezus Christus of een vliegtuig. Bij wijze van spreken dan.

Reputatieschade. Het is duidelijk dat Leo in huis halen het risico met zich meebrengt dat een organisatie re-putatieschade oploopt. Of dat het kan leiden tot de val van een bestuurder. Vergis u niet. Een dergelijk incident kan onze voorzitter op de bank doen belanden. Zodat hij zijn dagen kan vullen met het doornemen van de tariefstelling bij Albert Heijn. Meer concreet: het uitpluizen van de bonusaanbiedingen. Sat wens ik hem werkelijk niet toe.

Flippen. Zelf beschik ik over solide remmingsmechanismen. Dus maakt u zich over mij geen zor-gen. De vraag is echter of bij een volgende reorganisatie niet iemand ‘flipt’ met een zwak-ker zenuwgestel.”

* In het boek van Arthur Gotlieb wordt Louis Bunt aangeduid met de naam Leo.

** Deze weblog.

Het boek: Operatie ‘werk Arthur de deur uit’ van Arthur Gotlieb en co-schrijvers Joep Dohmen en Jeroen Wester zit vol humor en geeft een waarheidsgetrouw kijkje in de keu-ken van overheidsorganisaties en hun malafide ‘adviseurs’.

Over Paul Kemperman

Ex-ambtenaar die als ervaringsdeskundige heeft geleerd om te gaan met intimidatie, psychische terreur en de wegpestpraktijken van de gemeente Zevenaar.
Dit bericht werd geplaatst in De Gazet van Zevenaar. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie